Het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om alle ontwikkelingen bij te benen. Het continu veranderende IT-landschap en de daarbij veranderende vraag van klanten en personeel zorgen vaak voor nieuwe uitdagingen. Een terugkerend aspect daarbij is: hoe houd je klanten en personeel tevreden, zonder financiële of organisatorische groei tegen te houden? Cloudoplossingen kunnen daarbij helpen door bepaalde verantwoordelijkheden van de organisatie over te nemen, waardoor je organisatie flexibeler wordt en je klanten én personeel beter kunt bedienen. Kortom: cloudoplossingen kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf future-proof blijft. In dit blog lees je nog meer redenen waarom elk bedrijf in 2021 vanuit de cloud zou moeten opereren.
Het afgelopen jaar is de behoefte aan plaatsonafhankelijk werken in het bedrijfsleven behoorlijk gegroeid. Men is daardoor ook meer hybride gaan werken: op kantoor en op locatie. Cloudoplossingen geven je de mogelijkheid om, vanuit welke locatie dan ook, bedrijfsgegevens en -applicaties te benaderen. Door deze ontwikkelingen ben je niet langer per definitie gebonden aan een laptop of computer, want veel cloudoplossingen open je ook gemakkelijk met een smartphone of tablet. Dit biedt een perfecte uitkomst voor werknemers die veel onderweg zijn, want zij kunnen in de cloud gemakkelijk overal bij de mail of documenten die ze nodig hebben.
De stap naar de cloud is voor velen nog intimiderend, maar deze zogenaamde ‘cloudwatervrees’ is niet nodig. Zolang je je medewerkers meeneemt in het gehele proces zullen zij veelal openstaan voor een nieuwe manier van werken. Het moet echter wel duidelijk worden dat het hen (en de organisatie) iets op gaat leveren!
Onthoud dat mensen in de basis niet van grote veranderingen houden en dat ze vooral willen weten wát er voor hen gaat veranderen. Een goede manier om dat te doen is hen per stap te informeren. Probeer de cloud en alle mogelijkheden in fases uit te rollen: te veel informatie en veranderingen in één keer zullen je werknemers waarschijnlijk overweldigen. Door een planning van de veranderingen inzichtelijk te maken, weet iedereen waar hij of zij aan toe is en kunnen zij zich voorbereiden.
Om dit hele proces te versoepelen kun je een aantal enthousiaste ambassadeurs aanstellen. Je traint hen als eerst in het gebruik van de cloudoplossing(en) en laat hen daarna andere werknemers enthousiasmeren en begeleiden tijdens het adoptieproces.
Tijdens het uitrollen van de cloud blijf je je werknemers waar nodig begeleiden. Sommige mensen zullen net iets meer begeleiding nodig hebben dan anderen, want ieders tempo is anders. Zodra de cloudwatervrees grotendeels is weggenomen en het merendeel van je werknemers de mogelijkheden van de cloud optimaal weet te benutten, kun je spreken van een succesvolle cloudadoptie.
Door cloudoplossingen te omarmen kan het bedrijfsleven gelijk stappen vooruit maken. Niet alleen met oog op de toekomst, maar ook met oog op de concurrentie. Een bedrijf van de toekomst maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van de cloud en dat brengt een drietal belangrijke voordelen met zich mee:
De security van cloudaanbieders behoort tot de beste van de wereld. Zij zijn namelijk 24/7 bezig met het beveiligen van hun oplossingen. Dit is anders dan een interne IT’er die naast beveiliging er nog meerdere takenpakketten bij heeft. De sterke beveiliging van cloudoplossingen komt ook door de versleuteling van de data. Door gebruik te maken van deze encryptie is de data minder toegankelijk voor cybercriminelen en een stuk veiliger.
De meeste organisaties hebben gelimiteerde middelen om de focus te verdelen over alle verantwoordelijkheden. Wanneer je bezig bent met het oplossen van computer- en opslagproblemen, kun je je niet focussen op het behalen van bedrijfsdoelen of klanten bedienen. Door te vertrouwen op de expertise van een externe partij die zich bezighoudt met (het grootste deel) van je IT-verantwoordelijkheden, houd je meer tijd over voor de werkzaamheden die je organisatie direct verder brengen.
Cloudoplossingen bieden bovendien meer flexibiliteit dan lokale oplossingen en geven de mogelijkheid om makkelijk op- en af te schalen naar behoefte. Heb je meer opslag of resources nodig, kun je dit vaak met de druk op een knop regelen. Zonder dat je daar weer dure nieuwe hardware voor hoeft aan te schaffen voor je lokale infrastructuur. Deze vrijheid en flexibiliteit maken de gehele organisatie onmiddellijk een stuk efficiënter.
Er zijn verschillende factoren in een lokale infrastructuur die downtime veroorzaken. In de huidige markt kan zelfs korte downtime leiden tot grote gevolgen: verminderde productiviteit, lagere omzet en een beschadigde merkreputatie. Daarom is het goed om te anticiperen op dit soort situaties om zo het herstel te kunnen versnellen. Cloudoplossingen bieden snel gegevensherstel voor allerlei (nood)situaties, van stroomuitval tot natuurrampen.
Een sterke security, meer flexibiliteit en verminderde downtime zorgen ervoor dat elk bedrijf optimaal kan blijven draaien, ongeacht de situatie. Met deze voordelen hoef je je geen zorgen meer te maken over security of beschikbare resources, zodat je je volledig kunt richten op de toekomst. Doordat er meer tijd vrijkomt voor innovaties binnen je bedrijf, zorg je er voor dat je je bedrijf toekomstbestendig kunt maken en creëer je bovendien een voordeel ten opzichte van je concurrentie. Want als jij een nieuwe technologie al geheel je eigen hebt gemaakt, voordat een concurrent dat doet, wordt het voor hen heel lastig om dat nog in te halen.
Daarmee stimuleren en faciliteren we hybride werken voor slimme organisaties. Zo helpen we je met het optimaal benutten van de voordelen van cloudoplossingen. Met ons Smart 365 platform krijg je bovendien inzicht in alle aspecten van je IT-infrastructuur en houd je goed overzicht op het gebruik van je applicaties en de bijbehorende kosten. Zo helpen wij jouw IT meetbaar sneller, eenvoudiger en veiliger maken.
Wil je weten hoe we dat doen? Bekijk dan onze business cases. Ben je benieuwd geworden naar wat Eshgro voor jouw organisatie kan doen? Dan spreken we je graag! Je kunt ons bellen op 0485 – 476 193 of een mail sturen naar sales@eshgro.nl.