IT-partner krijgt steeds vaker adviserende rol

IT-partner krijgt steeds vaker adviserende rol

IT zit anno 2015 steeds complexer in elkaar en dat maakt het voor veel bedrijven lastig om het te begrijpen. Een bedrijf verwacht daarom tegenwoordig van zijn IT partner dat deze ervoor zorgt dat het bedrijf altijd de beschikking heeft over een goed werkend systeem waarmee het bedrijf 24/7 online en dus bereikbaar is. Bedrijven hebben daardoor steeds minder de behoefte om te weten hoe de techniek achter IT in elkaar steekt, maar willen juist begrijpen wat het voor hen doet en oplevert. De IT partner is daarom niet langer enkel een leverancier van hard- en software, maar moet juist meer de rol van ‘trusted advisor’ op zich nemen en duidelijke, begrijpbare taal spreken.

In de praktijk is dat laatste echter nog lang niet altijd het geval. Net zoals bij veel markten ontwikkelt ook de IT markt zich razendsnel, wat tot nieuwe kansen leidt. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de Cloud. Die ontwikkeling zorgde ervoor dat er een hele partij nieuwe IT aanbieders op de markt kwam die allen een graantje mee wilden pikken van deze nieuwe mogelijkheden. Voor bedrijven wordt het daar echter niet overzichtelijker op, zij worden vaak overspoeld met aanbieders en weten niet meer wie zij wel en niet kunnen vertrouwen.

IT gaat anno 2015 verder dan techniek

Voor IT dienstverleners is het daarom vandaag de dag meer dan ooit zaak om het onderscheid te maken. IT gaat daarom verder dan enkel het aanbieden van techniek. Bedrijven zijn daar namelijk niet langer in geïnteresseerd; de techniek moet gewoon in orde zijn. Van de moderne IT partner wordt verwacht dat deze verder gaat en juist een aanspreekpunt voor de klant vormt. Bedrijven hebben immers steeds meer behoefte aan een eerlijk advies en de juiste ondersteuning wanneer zij daar om vragen. IT aanbieders moeten daarop inspelen door IT toegankelijker en eenvoudiger te maken, want alleen dan wordt IT weer begrijpelijk voor bedrijven. Bedrijven willen kunnen vertrouwen op hun IT partner die hen op een strategische manier helpt en meedenkt over de IT infrastructuur en diensten, zodat het bedrijf verder kan groeien.

Adviesrol is essentieel om te overleven

Veel bedrijven willen anno 2015 alleen nog maar betalen voor een goed werkend systeem dat altijd beschikbaar is en dat gegarandeerd flexibel werkt. Voor een IT dienstverlener is het dus zaak om geld te steken in zijn eigen ontwikkeling. Half werk leveren wordt tegenwoordig namelijk niet meer geaccepteerd. Wie dat wel doet zal ten onder gaan op basis van zijn eigen reputatie en dat kost juist nog veel meer geld. Bedrijven gaan er simpelweg vanuit dat de IT partner zijn techniek op orde heeft en ook investeert om die techniek up to date te houden. Zij willen dat de techniek gewoon werkt en dat de IT partner zich juist opwerpt als adviseur die met de organisatie meedenkt. Voor IT dienstverleners die deze adviesrol niet op zich willen nemen, zal uiteindelijk geen plaats meer zijn in de markt.

Verken de wereld van IT

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan
Ga naar de inhoud