In de praktijk is dat laatste echter nog lang niet altijd het geval. Net zoals bij veel markten ontwikkelt ook de IT markt zich razendsnel, wat tot nieuwe kansen leidt. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de Cloud. Die ontwikkeling zorgde ervoor dat er een hele partij nieuwe IT aanbieders op de markt kwam die allen een graantje mee wilden pikken van deze nieuwe mogelijkheden. Voor bedrijven wordt het daar echter niet overzichtelijker op, zij worden vaak overspoeld met aanbieders en weten niet meer wie zij wel en niet kunnen vertrouwen.
Voor IT dienstverleners is het daarom vandaag de dag meer dan ooit zaak om het onderscheid te maken. IT gaat daarom verder dan enkel het aanbieden van techniek. Bedrijven zijn daar namelijk niet langer in geïnteresseerd; de techniek moet gewoon in orde zijn. Van de moderne IT partner wordt verwacht dat deze verder gaat en juist een aanspreekpunt voor de klant vormt. Bedrijven hebben immers steeds meer behoefte aan een eerlijk advies en de juiste ondersteuning wanneer zij daar om vragen. IT aanbieders moeten daarop inspelen door IT toegankelijker en eenvoudiger te maken, want alleen dan wordt IT weer begrijpelijk voor bedrijven. Bedrijven willen kunnen vertrouwen op hun IT partner die hen op een strategische manier helpt en meedenkt over de IT infrastructuur en diensten, zodat het bedrijf verder kan groeien.
Veel bedrijven willen anno 2015 alleen nog maar betalen voor een goed werkend systeem dat altijd beschikbaar is en dat gegarandeerd flexibel werkt. Voor een IT dienstverlener is het dus zaak om geld te steken in zijn eigen ontwikkeling. Half werk leveren wordt tegenwoordig namelijk niet meer geaccepteerd. Wie dat wel doet zal ten onder gaan op basis van zijn eigen reputatie en dat kost juist nog veel meer geld. Bedrijven gaan er simpelweg vanuit dat de IT partner zijn techniek op orde heeft en ook investeert om die techniek up to date te houden. Zij willen dat de techniek gewoon werkt en dat de IT partner zich juist opwerpt als adviseur die met de organisatie meedenkt. Voor IT dienstverleners die deze adviesrol niet op zich willen nemen, zal uiteindelijk geen plaats meer zijn in de markt.