Microsoft Teams ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Sinds het begin van dit jaar zijn er enorm veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd om samenwerking efficiënter, eenvoudiger en leuker te maken. In deze blog laat Solution Consultant Thijs Bisseling je de nieuwste features zien en geeft hij alvast een voorproefje van de functionaliteiten die hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog worden toegevoegd.
Door Thijs Bisseling
Together Mode is bedacht om het “dichterbij” gevoel tijdens digitaal vergaderen te vergroten. Met de nieuwste Together Mode scenes kun je verschillende virtuele achtergronden kiezen om jouw vergaderervaring te optimaliseren. Denk hierbij aan een auditorium, een vergaderruimte of wellicht zelf de kantine.
Later dit jaar is het mogelijk om het geven van presentaties via Teams dynamischer te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de PowerPoint presentatie die je geeft op de achtergrond te tonen, terwijl je zelf op de voorgrond van deze presentatie in beeld bent.
Met Breakout Rooms is het mogelijk om deelnemers in een vergadering in kleinere groepen te splitsen. Er is dan dan één “hoofd” vergadering. Als organisator kun je vervolgens verschillende “Breakout Rooms” aanmaken en de deelnemers hierover verdelen. Deze Breakout Rooms kun je als organisator bezoeken. Deze functionaliteit is erg handig wanneer je in kleine groepen wilt brainstormen of werkgroep discussies wilt voeren. De uitrol van Breakout Rooms is eind november.
Met de nieuwe vergadersamenvatting worden alle belangrijke zaken binnen een Teams vergadering na afloop verzameld. Denk hierbij aan de opname, transcript, notities, chats en bijlage (presentaties). Zo heb je altijd in één oogopslag alle benodigde info voorhanden. Ook wordt deze informatie beschikbaar gesteld in de Outlook agenda.
Teams sjablonen zijn vanaf nu beschikbaar. Om sneller nieuwe teams op te zetten, kies je bijvoorbeeld uit branchespecifieke sjablonen. Dit team wordt dan gestandaardiseerd aangemaakt met voorgedefineerde kanalen, tabbladen en apps. Als Teams admin kun je zelf ook sjablonen ontwikkelen en deze beschikbaar stellen binnen jouw organisatie.
De verbeterde zoekfunctie voor Teams wordt later dit jaar uitgerold. Op basis van Microsoft Search worden zoekresultaten beter weergegeven. Het zoeken van personen, berichten, antwoorden en documenten wordt sneller en inventiever. Op basis van AI worden de meest relevante zoekresultaten als eerste getoond.
Sinds september is de Microsoft Lists app beschikbaar in Teams. De aankondiging hiervan vind je hier. De Microsoft Lists app kan nu als tab worden toegevoegd in Teams.
In november wordt de feature “Goedkeuringen” (Approvals) binnen Teams uitgerold. Hiermee kunnen gebruikers eenvoudig en rechtstreeks binnen Teams goedkeuringen aanmaken, beheren, delen en behandelen. Goedkeuringsstromen kunnen worden gestart vanuit een chat, kanaalgesprek of vanuit de app “Goedkeuringen”. De verwachting is dat later dit jaar of begin volgend jaar ook een integratie volgt met bijvoorbeeld Docusign of Adobe Sign om digitale handtekeningen te beheren. Zo kun je jouw goed te keuren documenten of voorstellen ook delen met externen.
Op Android devices is het mogelijk om de Walki Talki functie binnen Teams te gebruiken. Door de Walki Talki te activeren in een specifiek kanaal, kun je met andere teamleden die de Walki Talki ook geactiveerd hebben eenvoudig communiceren. Werkt top!
Wil jij graag nóg efficiënter en slimmer samenwerken met jouw collega’s? Neem dan deel aan onze gratis webinar Teamwork! Productiever met Teams. Tijdens een online sessie van een uur laat Thijs je zien welke mogelijkheden Teams jou te bieden heeft om nog beter samen te werken binnen jouw organisatie. Stel je jouw Teams vragen liever direct? Boek dan een gratis online Teams Q&A in de agenda van Thijs.